(ref.:2020/563117, 2021/584141)
Projekt je podržan sredstvima Norveškog financijskog mehanizma 2014 – 2021, u okviru programa “Business Development and Innovation Croatia”
Korisnik: NOVAMINA Centar inovativnih tehnologija d.o.o., Zagreb
Partner: Iskra Brodogradilište 1 d.o.o., Šibenik
Sažetak Projekta:
BlueDrive je razvojno istraživački projekt razvoja hibridnog pomorskog pogona, brzinsko varijabilni pogon sa mogućnošću podjele snage kroz zasebnu i simultanu upotrebu mehaničke i električne snage uz promjenjive kinematičke uvjete pogona. To će rezultirati nižim emisijama CO2, manjom potrošnjom goriva, manjim ulaganjima, povećanom sigurnošću.
Međunarodna pomorska organizacija (IMO) se 2018. godine složila smanjiti ukupne emisije stakleničkih plinova iz međunarodnog pomorskog prijevoza za najmanje 50 % do 2050. godine (u usporedbi s 2008. godinom). Da bi se postigli ti ciljevi, pomorska industrija traži načine kako dizajnirati i upravljati pomorskim plovilima koja smanjuju emisije i generiraju manje CO2. Energetski učinkovit brod, prvenstveno učinkovit pogon koji smanjuje potrošnju goriva, štetne emisije u okoliš, smanjuje troškove i vrijeme održavanja te produžuje život opreme, cilj je za vlade, vlasnike brodova, operatere i cijelu pomorsku industriju. Situacija je potaknula implementaciju hibridnih pogonskih sustava na velikoj skali. Oni nude smanjenje potrošnje goriva, niže troškove održavanja i emisije za današnju pomorsku industriju. Trenutno, dizel-električni, serijski pogonski sustavi dominiraju ciljanom tržištu. Glavno ograničenje dizel-električne, serijske konfiguracije je da snaga svih pogonskih strojeva (dizel motori – generatori – električni pogonski motori), kao i elektronički pretvarači snage, moraju biti barem jednaki kontinuiranoj nazivnoj pogonskoj snazi. To povećava investicijske i operativne troškove, minimizira moguće uštede goriva i zahtijeva dodatni prostor.
Tehnologija hibridnog pomorskog pogona BlueDrive predstavlja sustav pogona sa promjenjivom brzinom i podjelom snage koji kombinira najbolje značajke mehaničkih i električnih pogona, prvenstveno kroz mogućnost zasebne i simultane upotrebe mehaničke i električne snage uz promjenjive kinematičke uvjete pogona. Ključne prednosti BlueDrive pogona u usporedbi s konvencionalnim i dizel-električnim pogonom uključuju:
- Niže ukupne emisije štetnih plinova i CO2
- Manja potrošnja goriva (do 25 %)
- Niže početno ulaganje (do 20 %) i operativni troškovi
- Povećana sigurnost na moru i navigacijska udobnost
BlueDrive pokazuje značajno poboljšanje upravljanja snagom, dostupnosti potiska i propulzivne učinkovitosti u usporedbi s konvencionalnim i dizel-električnim postavkama kada operira u projektiranim i vanprojektnim režimima.
Ključna postignuća do danas su sljedeća:
- BlueDrive developed with all detailed design documentation for full scale prototype
- Full scale prototype motor/generators whit power converters and drive controls built and demonstrated
- Power management and control system developed, implemented and demonstrated
Kao preduvjet za brzu i uspješnu komercijalizaciju tehnologije BlueDrive, od ključne je važnosti uložiti dodatne resurse u zajedničke napore razvoja između partnera NOVAMINA d.o.o. i Brodogradilišta Iskra kako bi se demonstrirala tehnologija BlueDrive u stvarnim uvjetima rada. Nakon potrebnog dodatnog razvoja i demonstracije BlueDrive-a u stvarnim radnim uvjetima, ovaj će projekt proizvesti vrhunsku eco-tech ponudu visoko konkurentnu na globalnom tržištu.
Trajanje provedbe: 01.09.2021. – 31.08.2023.
Ukupna vrijednost projekta: € 1,085,961
Iznos sufinanciranja: € 536,000
Kontakt-osoba: Davor Linarić, voditelj projekta